Vegetariska hamburgare och hej igen

Blev lite sugen på att skiva ett blogginlägg igen. Mitt sista inlägg som är över ett halvår gammalt var inte planerat att vara det sista. Men lusten att skriva försvann lite och så tänkte jag ta en paus över sommaren, och sedan gick tiden. Jag kommer nog inte skriva så mkt och så ofta men då och då kommer det ett inlägg ivf. För egen del så är det ju väldigt kul att gå tillbaka och läsa om olika händelser samt att det är ett bra ställe att samla sina favoritrecept på J Så här kommer ett recept på vegetariska burgare som jag gjorde förra veckan.

Jag utgick lite från mina falaflar jag brukar göra:

Ingredienser
2 paket kidneybönor (à 400 g)
2 ägg
1  kruka persilja
0,5 rödlök
0,5 dl Maizena majsstärkelse
2 tsk mald spiskummin
0,5 tsk salt
1 krm svartpeppar

Kör allt i matberedaren tills det blir en hyfsat jämn smet, stek! Vill man ha större lökbitar så kan man hacka dessa för hand och blanda i smeten efter att man kört det i mixern.

Jag passade även på att baka hamburgerbröden. De blev något torra så jag får labba lite med detta recept.  De blir garanterat mer saftiga om man har mer olja eller smör i…

Ingredienser:
2.5  dl vetemjöl
2.5 dl fullkornsdinkel
4 tsk bakpulver
2 krm salt
2 dl vatten
2 msk olja
Ev. frön till garnering

Gör såhär:
Sätt ugnen på 225°C.
Blanda samtliga ingredienser och knåda degen för hand. Dela i fyra lika stora delar som du rullar ihop till släta bollar. Lägg bollarna på en plåt och tryck till dem så varje degbit blir ca 10 cm i diameter. Om du ska ha frön på så pensla degen med vatten (alternativt ägg) innan du strör över fröna.
Ställ in i ugnen ca 10-15 minuter.

Jag serverade med sallad, avocado, rödlök och ost!

IMG_5412

This entry was posted in Bröd, Recept, Vegetariskt. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

