Öppet vatten – några bra tips

Förra veckan så hakade jag och min kompis på  Södertörns Simsällskaps öppna vatten-tärning.

Vi var vid Norra Rudan och det var 18-19 grader i vattnet! Samma dag fast på morgonen så hade jag simmat i Mälaren-Årstaviken där det var 14 grader och det var stor skillnad.


Från morgonens pass i Mälaren

Vi fick lite intro på skillnaden mellan att simma i bassäng och att simma “Öppet vatten”. Det är kan vara trångt och är mörkt och kallt var sammanfattningen 🙂

Före simpasset i Rudan i finfina mössor
Vi fick ett par matnyttiga tips – Att ha med ljummet vatten i vattenflaska för att hälla in i våtdräkten innan man går i vattnet. Detta för att dräkten blir smidigare med vatten i och ev minskar man känslan av att det strömmar in kallt vatten när man går i. Min dräkt sitter så pass tight på ben och armar så jag får inte alltid in vatten där när jag hoppar i.  Vi fick även en introduktion i hur man ska tänka kring navigeringen när man simmar utomhus. Dels att fokusera på samma punkt tills man är framme eftersom ögonen då är inställd på rätt fokus från början. Samt att man inte ska titta framåt och andas utan att man andas som vanligt och tittar upp framåt mellan andningarna. Inte varje gång, utan när så krävs. Jag testade detta i lugn och ro och tyckte jag fick till tekniken okej. Måste dock öva på det flera gånger för att få in det ordentligt.

 

Glada efter ett härligt pass i sjön!

This entry was posted in Öppet Vatten, Simning and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

