Black bean chiabrownie

Jag har tidigare testat att göra tryffel på svarta bönor , vilket både jag, sambon och barnen tyckte var mkt gott. Idag var det min tur att bjuda på fika på jobbet och jag brukar då vilja testa ngt nytt recept. Jag hade sett ett recept på ”Black bean chiabrownie” i senaste numret av Icas tidning Buffe som jag blivit nyfiken på. Sagt och gjort. Ingredienser inhandlades och igår så bakade jag ihop kakan. Smeten var mkt god, vilket är ett bra test om det är första gången man bakar ngt. Jag var lite nervös att kakan skulle bli torr men det blev den inte. Jag lade till kaffe till receptet, det är aldrig fel att ha i starkt kaffe i en chokladkaka!

Jag serverade kakan med kvarg mixad med frysta hallon och vaniljpulver samt lite färska hallon på toppen. Färska hallon i mars känns lite tveksamt miljömässigt.

Till ca 8-10 personer.

  • 1 förpackning kokta svarta bönor (ca 400 gram)
  • 3 ägg
  • 2 ½ msk kokosolja
  • 2 msk chiafrön
  • 1 dl kakao
  • 1 krm salt
  • 1 tsk vaniljpulver
  • 1 dl kokossocker
  • 150 gram mörk choklad
  • 2 msk kaffe
  • Ev tillbehör – kvarg & frysta hallon

  1. Sätt ugnen på 175 grader
  2. Smörj en form, ca 26*20 cm
  3. Häll av och skölj bönorna
  4. Mixa bönorna slätt i matberedare.
  5. Tillsätt övriga ingredienser utom chokladen. Mixa till en slät smet.
  6. Hacka och smält chokladen i vattenbad
  7. Häll smält choklad i smeten och mixa snabbt ihop.
  8. Häll smeter i formen och grädda mitt ugnen ca 30 min.
  9. Låt svalna.

  

This entry was posted in Efterätt, fika, Recept and tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Black bean chiabrownie

  1. Georgios says:

    Fantastiskt! Ska bjuda på påskfika imorgon och det här blir perfekt! 🙂 Förresten, länken till chockladtryffel är lite trasigt på det här inlägget – det har smygit in en slutparantes för mycket. Tack för receptet!

Leave a Reply

