Chokladtryffel på Svarta bönor

Jag har sett en del recept på kakor av olika slag med svarta bönor som ingrediens. Jag var lite skeptisk. Men med fyra dagar inisolering (ensam hemma med sjuk fyraåring) kan få vem som helst att vilja testa ngt nytt 😉

Och det var fanatiskt riktigt gott! Rätt stark chokladsmak. Så gillar du inte mörk choklad är inte detta ett recept för dig.

Orginalreceptet kommer från Ica. Jag har modifierat det en aning.

Till ca 12 st
En bruk svarta kokta bönor
2.5 msk agavesirap
1 msk kokosolja
2 msk kallt starkt kaffe
1 1/2 dl kakao
1 msk pressad apelsin
150 gram mörk choklad (jag tog Lindt 85%)

1. Skölj bönorna noga. Mixa bönor, agavesirap, olja, kaffe, kakao och pressad apelsin i mixer eller matberedare helt slätt.
2. Låt smeten vila i kylskåp i minst 2 timmar
3. Smält chokladen i vattenbad
4. Ta ut smeten ur kylskåpet och forma ca 12 bollar.
5. Rulla bollarna i den smälta chokladen på en bakplåtspappersklädd plåt.
6. Stå i kylen i minst 30 min.

Nästa gång kommer jag testa att köra i lite lakritspulver eller lite chili!

IMG_2468

IMG_2469

IMG_2479

IMG_2480

IMG_2483

IMG_2489

This entry was posted in Efterätt, Ekologiskt, Recept and tagged , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Chokladtryffel på Svarta bönor

  1. Pingback: Black bean chiabrownie | SpringSara

Leave a Reply

