Morotssoppa med linsdipp

Vi har börjat prenumerera på Ecovivas vegetariska matkasse! Än så länge är vi mkt nöjda och här kommer en av de favoriter vi fått i påsen.

Morotssoppa med Linsdipp

OBS – mixerstav eller mixer krävs

Ingredienser till soppan
500 gram Morötter
1 Gul lök
7 dl vatten (jag hade 7 men skulle rekommendera att minska till 5 dl om det går)
2 buljongtärningar (jag använde bara en)
2 tsk vinäger
0.5-1 msk riven ingefära
1 krm cayennepeppar
1 tsk spiskummin
1 burk kokosmjölk (häll inte i allt på en gång utan testa av så att soppan får den konsistens du vill ha)
0.5-1 dl färskpressad apelsinjuice

Ingredienser till Linsdippen
1 dl gröna okokta linser
3 dl vatten
0.5 buljongtärningar
1-2 msk olja
1 vitlöksklyfta
1 krm cayennepeppar
1-2 tsk pressad citron
salt

Tillbehör – Bröd & Svarta Oliver (oliverna var eget påhitt)

Koka linserna på låg värme i ca 30 min tills de är mjuka

Medan linserna kokar – skala och riv ingefäran, skala morötterna och lök. Skär i mindre bitar och lägg i tjockbottnad kastrull.
IMG_0817

Tillsätt vatten, buljong, vinäger, ingefära, cayennepeppar & spiskummin. Låt soppan få ett uppkok och sänk sedan värmen och sjud under lock tills grönsakerna är mjuka. Tillsätt en burk kokosmjölk.

IMG_0818

Mixa soppan och smaka av med apelsinjuice, salt och mer cayennepeppar eller chilikrydda om du vill.

Soppan var god, men jag tyckte att den blev lite för rinnig och hade kunnat tänka mig att slänga i ngn potatis eller två för att få den lite tjockare. Nästa gång jag gör den så kommer jag ha lite mindre vatten och kanske inte hälla på all kokosmjölk från början. Jag uppdaterar detta recept efter att jag hunnit testa en ny variant. Kombon morötter och apelsinjuice är ju en gammal klassiker!

Dippen
Häll av linserna. Mixa/mosa ihop med resten av ingredienserna till linsdippen och smaka av med salt.
IMG_0823

IMG_0825

Vi fick naanbröd som bröd till denna soppa. 4 st ganska stora bröd uppdelat på två förpackningar! Vi valde att dela på på två bröd för oss fyra. Jag hade inte valt naanbröd om jag själv fått bestämma, men nu fick vi med det i påsen. Gott var det ivf. 🙂

Linsdippen var riktigt god så den kommer vi göra som tillbehör till andra saker också!

This entry was posted in Middag, Recept and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

