Min första Stockholm Halvmara

Just nu känns det hela lite overkligt, men jag sprang Stockholm Halvmarathon på 1:38:34 och en 213:e plats. När jag såg vad klockan stod på vid 20 km så fick jag fnatt och spurtade sista km in i mål. Höll högre tempo de sista två km på halvmaran än vad jag hade i snittid på Bellmanstaffeten (som är 5 km)…

Förra året fick jag kasta in handduken på väg in till loppet. Upptäckte att jag hade feber. Så surt! Så detta året ville jag ha revansch.

Dagen började inte på topp. Jag hade spänningshuvudvärk och tog en resorb samt åt en som vanligt stor frukost. Sedan var det lek med barnen utomhus fram tills att Morfar kom hit. Vi åt lunch och huvudvärken släppte lite, men då hamnade istället treåringen i någon slags separationsfas och hade panik över att vi skulle åka iväg. Hon känner Morfar väl och jag vet inte alls vad det handlade om. Så jag fick ivf bära runt på henne till och från under tiden medan vi skulle byta om. Stressen! Till slut kom vi iväg och kom i ganska lagom tid fram till mitt jobb tält! Så otroligt lyxigt att kunna byta om där, och lämna väskan, men framförallt två egna bajamajor! Guld värt.

Jag värmde upp bortåt Strandvägen och såg till att hålla mig i skuggan. Det kändes riktigt bra i kroppen och jag tog det ganska lugnt mer fartökningarna. Lite rädd för mitt knä som spökat en del. Väl tillbaka till tältet så var det toabesök och sedan upp till starten. Lite missförstånd blev det så jag hamnade på fel sida och fick jogga och kryssa mellan en massa människor runt hela startområdet för att hinna fram till min startgrupp.

När starten gick tog jag det lugnt och gick långsamt. Ett par meter innan startlinjen stannade jag upp och sedan satte jag iväg. Första 4 km så var det rätt trångt. Massan av folk höll inte det tempo jag kände att jag ville springa i. Så det var mkt upp på trottoarkanter och ropande åt folk att hålla höger. Sedan lossnade det äntligen och jag hamnade blad löpare som höll ett för mig bra tempo. Sedan var det bara att hänga på. Jag drack på alla vätskestationer, men missade den vid slottet. Mitt bästa knep är att ta muggen och vika ner kanten och sedan dricka ur den som en liten pip. Man tappar minimalt med fart! Jag hade ett par tjejer som låg i samma klunga som jag hela vägen. Det var mest killar runt omkring så ganska lätt att urskilja tjejerna. Jag såg till att inte tappa dem ur sikte. Jag insåg att jag nog sprang lite för fort, men samtidigt så kom jag ju framåt och kroppen protesterade inte allt för mkt så jag körde vidare. Vid 5, 10, 15 & 20 km så sprang man över en platta som registrerade tiden. Vid varje platta så tänkte jag på min vän Caroline som jag visste följde mig på nätet. Jag tänkte “Hon undrar nog vad jag pysslar med när jag springer så här fort” Vid 11 km slog jag igång musiken, jag behövde lite extra peppning. Vid 15 km kändes det som att jag sprang in i väggen. MEN då var det ju inte långt kvar. Från 16 km så tog jag en km i taget. Tänkte att ok, nu kör jag på det här tempot en km till sedan kanske jag kan sänka lite. Så gick km för km och sedan helt plötsligt var det bara en km kvar. Och jag ökade och kunde springa i mål på under 1:40 med god marginal! Hade tårar i ögonen på upploppet. Så otroligt nöjd med min prestation. Hade inte kunnat springa en sekund snabbare kändes det som. Mitt mellantidsarmband var anpassat för 1:44:00. Men som sagt, min hjärna funkar bäst om jag inte ställer för hårda krav på den. Det var så skönt att inte känna ngn mental press utan att springa på känsla! En iakttagelse. Tjejerna i den “klunga” jag sprang i var mkt bättre på att ta tillvara på nedförsbackarna. Ner mot slussen var vi flera tjejer som bara öste ner för backen, medan killarna fortsatte i samma tempo.

Tack till alla Lofsianer där ute! Ni tog mig igenom loppet!

halvmaran

This entry was posted in Löpning and tagged , , . Bookmark the permalink.

5 Responses to Min första Stockholm Halvmara

  1. Ida says:

    Grattis till ett bra lopp! Springer en halvmara på lördag och undrar för tillfället om jag behöver äta något under loppet. Hur gjorde du? Vad drack du och åt du något?

    • Sara says:

      Tack Ida! Äta tror jag inte att du behöver göra, dricka däremot är bra! Jag drack vid varje station. Både sportdryck och vatten. Hade även en energigel med i sportBHn. OBS att det är bra att testa i förväg att magen klarar av sportdryck i energigel. Tips är att ta muggen i farten och vika över kanten så det blir som en liten pip. Då kan man dricka ur den som en flaska nästan.

      Vid mina långpass så dricker jag bara vatten men då håller jag också ett mkt lägre tempo.

      Ang mat så åt jag som vanligt samma dag, ngt mer till lunch, och så åt jag ett litet mellis m frukt och nötter en timme innan uppvärmningen.

      Lycka till på lördag!

  2. Ida says:

    Tack för ditt svar! Jag tänker också som du, att inte behöver man äta under en så pass kort tid (jag springer nog lite långsammare än du men i alla fall). Det går så mycket tid åt att äta känns det som. Tack för tipset med muggen, det har varit ett problem för mig. Skall testa innan!

  3. Ida says:

    Sportdryck har jag inte “övat” på så jag vet inte om jag vågar ta det. Eventuellt vid en vätskestation någonstans vid 10-15. Måste öva detta inför Stockholm Marathon som jag även är anmäld till.

Leave a Reply

