Långa intervaller

Varning – Löparnördigt inlägg i kvadrat!

Tidigare i veckan så hade jag planerat in 800 metersintervaller på Zinkensdamms IP. När vi kom dit jag och mina lunchintervallskompisar så visade det sig att de höll på att renovera. Så det var bara att vända och springa ned mot vattnet och köra intervaller där istället. Vi bestämde oss för att byta upplägg eftersom det skulle vara svårt att hålla ihop gruppen med så pass långa intervaller. Vi körde därför ett upplägg med [5 st 1 minutare, 30 s vila][10 st 30 sekundare, 15 s vila] [15 st 15 sekundare m 15 s vila]. 1:30 vila mellan resp block. Jag kör sällan kortare intervaller än 90 sekunder så det var lite svårt att hitta rätt tempo, men efter ett tag så insåg jag att jag var tvungen att maxa och dagen efter hade jag lite tärningsvärk i framsida lår!

I vilket fall, därför ville jag klämma in lite längre intervaller nu i helgen. Och som vanligt när jag programmerar min klocka så blir det tankevurpa. Jag skrev in 3.50 och tänkte 3 och en halv minut. Men det blev alltså 3 min och 50 sekunder. Sprang dessa 6 ggr. Och hamnade på mellan 900-936 meter varje intervaller. Gissar att GPS:en inte stämmer helt. Men ett tempo på ungefär 4:05. Vilan var 1 min 15 sekunder. Denna gång fokuserade jag rätt mkt på tekniken. Att inte öka så mkt på steglängden utan att öka frekvensen på stegen, att skjuta fram hlften men samtdigt våga luta mig lite framåt för att öka tempot. Det kändes som att det fungerade och kom upp i 180 i puls. Ungefär där jag brukar hamna på backintervallerna…   

Två veckor kvar till halvmaran och jag känner inte mig riktigt i lika bra form som då, men det känns helt ok och bara förkylningarna som alla verkar gå med just nu håller sig borta så ska jag nog ta mig runt 😉

image (40) bild (9)

 

This entry was posted in Intervaller and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

