Tröskelpass

Igår när jag och Linda sprang hem från lunchens backintervaller så pratade vi lite om tröskelpass, jag blev lite sugen på att pröva lite längre sträcka än jag gjort innan. Sagt och gjort. Ikväll efter att jag sagt god natt till barnen så gav jag mig ut. Uppvärmning, löpskolning och några fartökningar. Sedan bar det iväg – 5* 5.5 min. Vilade 1.5 min mellan varje intervall. Vad jag hört så ska man på tröskelpass sikta på ett tempo ca maxmilfart + ca 10 sekunder. Jag brukar lite enkelt räkna att jag springa i 4:20 tempo på milen och tänkte därför att jag skulle ligga runt 4:30. Jag kollade dock inte så mkt på hastigheten när jag sprang utan fokuserade mest på att pressa på hela tiden och att titta hur mkt tid det var kvar. Nu när jag importerat passet så såg jag att jag hade ett snitt om man slår ut det på 4:23 min per km. Tjoho! Riktigt nöjd! Jämn var jag – snabbaste intervaller låg på 4:21 tempo och långsammaste på 4:25 tempo. Tanken med tröskelpass är att man ska ligga strax under mjölksyrenivå. Jag har inte full koll på min mjölksyrenivå, men det ska vara ett tempo man alltså orkar hålla en längre sträcka utan att helt ta slut i benen, vilket det kändes som även om jag var väldigt trött, så hade det varit en tävling så hade jag kunnat fortsätta. 

 Image

 

I ett försök till att få med tiderna på klockan i bilden så blev det en rätt rolig bild. 🙂

 

This entry was posted in Löpning and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

