Snabbmat enligt mig – Färsk tonfisk med avokadosallad

 

Min sambo fyllde år i fredags och jag tänkte att jag ville laga ngt gott, som gick hyfsat snabbt. Jag var hemma och vabbade med båda barnen och dagen efter skulle jag upp tidigt på Blogger Boot Camp. Så det fick inte vara för avancerat. Jag var sugen på färsk tonfisk då det var länge sedan jag åt det. Det är det där med utfiskning av haven, delfinerna som kommer med i fångsten osv. Eftersom jag äter en hel del fisk, så vill jag gärna att det ska vara fisk från hållbart fiske. Ica vid Liljeholmstorget säger sig inte sälja rödlistad fisk och sålde gulfenad tonfisk. Så jag tänkte att jag fick lita på att det var den sort som inte är rödlistad utan bara gullistad (dvs ok att äta men sällan). Det ska finnas en grönlistad tonfisk också, men den har jag inte sett någonstans ännu. (har inte direkt letat ihjäl mig utan mer accepterat att tonfisk inte är ngt som står på menyn speciellt ofta) 

Sagt och gjort, så tänkte jag att det kunde vara gott med en sallad med koriander i. Googlade och första träffen var ett recept från Leila. Jag skulle gissa att hennes recept är till ca 4 personer. Vi gjorde på två avokados då de två andra inte var tillräckligt mogna. 

Nedan följer de mängder vi använde: 

300 g tonfisk, färsk 
flingsalt 
svartpeppar från kvarn 
olivolja 
40 g pinjenötter 
2 st avokado, mogna 
1 kruka koriander 
5 droppar seasamolja  (en del tycker att det sesamolja kan ta över för mkt, välj då en mer neutral olja, ex olivolja) 

Dressing

0.5 dl soja, japansk 
1 st citron, saft 
0.5 st chili 

1. Krydda tonfisken med flingsalt och svartpeppar och hetta upp en stekpanna.

2. Halstra tonfisken hastigt i pannan så att den får lite stekyta runtom (den ska fortfarande vara helt rå inuti).

3. Skiva tonfisken så tunt som möjligt och lägg ut skivorna på tallriken (vi körde direkt på våra egna tallrikar istället för ett serveringsfast)

4. Rosta pinjenötterna med lite flingsalt i en het stekpanna.

5. Tärna avokadon och blanda den med pinjenötter med grovt hackad koriander och smaksätt med salt, svartpeppar och sesamolja.

6. Lägg avokadosalladen mitt på serveringsfatet.

7. Blanda samman soja och citronsaft och skeda det över fisken.

8. Skiva röd Chili tunt och strö det över fisken.

Image

Det var grymt gott, och till efterträtt åt vi pannacotta! (Barnen var inte lika förtjusta utan åt färskpasta fylld med ost samt grönsaker…) 

 

This entry was posted in Middag, Recept and tagged , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Snabbmat enligt mig – Färsk tonfisk med avokadosallad

  1. MarveW says:

    Hoppas att sambon är nöjd, nej, jag nästan kräver det. Det ser fantastiskt gott ut!

  2. Clara says:

    Det här måste jag prova!

Leave a Reply

