Backintervaller med serievila

Idag blev det kortare backintervaller med serievila (en längre vila mitt i passet). Jag har haft en känsla att att jag fuskar lite om jag har för lång vila/serievila, men inser nu att det är bra att köra detta upplägg också! 🙂

Vi körde en lite längre uppvärmning än vanligt och sprang i en för mig ny backe längs med Årstaviken. Perfekt lutning, där jag kände att jag verkligen kunde pressa på hela tiden, istället för den vanliga bergsbestigningen som det annars kan bli längs med ”bergen” runt Årstaviken. 30 sekunder upp, jogga långsamt ned * 4. Sedan vila ca 3 min. Sedan 4 omgångar till. Mina ben som var lite trötta efter intervaller både tisdag och onsdag klarade av det riktigt bra ändå tycker jag. Imorgon blir det löpvila!

Fördel med dessa kortare backar + serievilan är att vi som sprang blev mer jämna och kunde dra varandra uppför backen och det är mentalt inte lika jobbigt (tycker jag) att köra kortare intervaller.

Just backpass tycker jag är bra att variera så mkt som möjligt för att det ska bli lite roligare. Det var så skönt att springa i en helt ny backe. Ångest = 0 🙂 Jag brukar variera passen men ofta i samma backar (har två st nära inpå), med att springa varannan lång/varannan kort. Eller tre olika längder osv. Då känns den kortaste backen som en belöning. Ett alternativ är att springa 5 långa sedan 5 mellanlånga och sist 5 korta. (Eller tre av varje beroende på hur mkt man tränat innan och hur långa backarna är) 

Helt fantastik väder för intervaller idag! 

Image

 

Så här glad vad jag under serievilan – Ser lite piggare ut idag ivf. (Bakom mina solglasögon). Bild tagen av Linda. 

Image

Mina kära lunchlöparkompisar Kicki och Linda (aka Dinkelhoppare)

This entry was posted in Backintervaller, Löpning, Utomhusträning and tagged , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Backintervaller med serievila

  1. Pingback: Follow friday | erdoderdo

  2. uppochhoppa says:

    Åh vilket springsug jag får av dessa bilder och läsning! Himla himla himla härligt, stor längtan efter att träna löpning lite mer seriöst igen. Ni inspirerar! Och i morgon ses vi, yay vad kul – längt på den!

Leave a Reply

