Inspirationshelg i Karlstad!

Sitter nu på tåget hem från inspohelgen i Karlstad och tänker tillbaka på de två dagarna som varit!

Det har verkligen varit två superhärliga dagar! Två inomhuspass med Lovisa ( Lofsan ), två löppass med Ida (Alla kan träna) samt två föreläsningar om kost, träning och motivation och konsten om att sätta upp smarta mål.

Första inomhuspasset hade fokus på överkropp. 6 olika övningar. 9 ggr per station i olika kombinationer. Tänkte skriva mer om passen i ett separat inlägg!

Föreläsningen dag 1 höll Caroline som är läkare och forskare inom mat och träning (lite ospecifict beskrivet..) Hon är ivf väldigt bra på att förklara saker och det jag främst lärde mig var vad skillnaden blir i insulinproduktion om du äter i direkt anslutning till träningspassen eller om du väntar mer än 90 minuter. Äter du direkt efter passet så blir insulinproduktionen minimal vilket är att föredra.

Idas första löppass var ett teknikfokuserat pass. Vi fick börja med att värma upp med jogg till en idrottshall där det pågick en sextimmars löptävling på bana! Löparna ska alltså springa i 6 timmar runt, runt, runt! Efter tre timmar så vänder de och springer åt andra hållet. Inget jag direkt blev sugen på men väldigt intressant att se vilka olika typer av människor som sprang så långt. Vissa såg väldigt starka och vältränade ut, vissa skulle jag inte kunna gissa skulle orka mer än 1 km, men de klarade att springa i 6 timmar! Så häftigt! Sedan tittade Ida på hur vi sprang och jag vet ju redan att jag “hälstämplar”, dvs sätter ned hälen rätt tydligt ned i marken. Det är än så länge inget problem för mig eftersom jag inte får ont av att springa, men förmodligen skulle jag få mer kraft i steget om jag kunde jobba bort det. Fick inga konkreta tips för just detta och Ida säger att hon är lite förbryllad och inte förstår hur det kommer sig att jag springer så.

Ida erbjöd mig i samband med att detta event annonserades att jag kunde få bo hos henne och det nappade jag såklart på! Det var ett par st till som också sov där. Vi hade en väldigt trevlig kväll med många skratt. Jag hade redan under dagen känt en smygande känsla av förkylning på G och på kvällen kände jag mig rätt seg. På morgonen var det ett faktum att jag nog skulle få ta det rätt lugnt under dagen. Tråkigt! Men jag kände mig så pass fräsch att jag ändå kunde haka på hela dagen och vara med på lite halvfart.

Backpass med Ida på förmiddagen där jag mest stod och peppade de andra starka tjejerna som sprang! Men man kan lära sig mkt av att titta på andra också! Och fånga upp tips från Ida!

Efter lunchen var det Lovisas tur att hålla föredrag. Hon pratade mkt om mål och vikten av att sätta upp smarta mål. Målen ska vara realistiska och mätbara. Jag funderar mkt på vad som motiverar mig mest och tycker att det kan vara svårt att sätta fingret på. Att träna är en självklarhet för mig. Att genomföra planerade pass går av bara farten och jag behöver inga direkta mål för att genomföra dem. Jag ser oftast fram emot träningen, tycker nästan jämt att det är roligt och känner tydligt hur bra jag mår av att få röra på mig. Men för att ta i där lilla extra så är det nog mina inplanerade lopp som motiverar mig. Samt känslan efteråt att veta att jag gav allt just då! Sedan kan det nog också handla om att i min träningsgrupp på Facebook få berätta om de framsteg som görs och få extra pepp därifrån. En sak som Lovisa sa var “träna mindre”. Dvs träna lite mindre än vad du vill så behåller du motivationen. Kanske är det det jag utan att direkt tänka på det? För jag skulle gärna träna varje dag och ibland längre pass än vad jag gör men jag prioriterar att göra annat ibland. Mina mål just nu är att träna i snitt 5 ggr i veckan, lära mig crawla, samt klara av Göteborgsvarvet i ett för mig bra tempo. Dock inga 12 veckorsmål som Lovisa pratar om men jag tror inte jag behöver det just nu ivf. Men för att ha ngt lite mer mätbart så tänker jag att när första bästa tillfälle ges köra ett coopertest (springa så långt man orkar på 12 min) och sedan bestämma ett nytt tillfälle två månader senare då jag gör om samma sak. Sedan har vi det där med sömnen. Det finns förbättringspotential helt klart…

En sak till Lovisa pratade om var kosten och att vi i Sverige får i oss en stor mängd av vårt energiintag via tomma kalorier. (Tex godis, läsk, chips osv) Hon nämnde siffran 90%! Det låter helt galet att det kan vara så. Jag är själv ganska noga med att stoppa i mig “riktig” mat och äter knappt godis och gillar inte läsk. Men det händer så klart att jag äter en bulle eller glass ibland men det är inte ngn större del av mitt totala energiintag. Lovisa förespråkar 80/20. Själv har jag inte så pass bra koll på mina måltider så att jag räknar men det kan säkert ligga där någonstans. Dvs 80% riktig “bra” mat och 20 % mindre näringsriktig mat (efterrätt, godis, ett glas vin osv). Men det är såklart en definitionsfråga vad man tycker är bra mat och inte.

Sista punkten för dagen var ett pass med Lovisa där vi fokuserade på baksida ben och rumpa med inslag av rörlighetsträning. Jag kunde med min förkylningkänsla ändå genomföra passet även om jag såg till att försöka hålla nere pulsen. Jag tror det kommer kännas i rumpan och baksida lår imorgon!

Tack Caroline, Ida och Lovisa för allt ni ger!

20140209-172225.jpg
Lovisa instruerar, jag i grönt linne.(bild tagen av en vän till Ida)

20140209-172350.jpg

20140209-172403.jpg
Jag och Annika blir fotade när vi fotar oss själva.

20140209-172529.jpg

20140209-172605.jpg

20140209-172633.jpg

20140209-172654.jpg

20140209-172506.jpg

This entry was posted in Backintervaller, Gym, Intervaller, Löpning, Löpteknik, Träningsevent, Utomhusträning and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Inspirationshelg i Karlstad!

  1. Annika says:

    FANTASTISKT PÅ ALLA SÄTT träning, hälsa, glädje, kunskap å vänner. Gbgvarvet kommer jag geja;)

  2. Verkar ha varit en väldigt lyckad helg!
    Krya på dig nu! Kram

Leave a Reply

