Skidpremiär & löpintervaller!

Igår gjorde jag det! Åkte längdskidor på mina alldeles egna längdskidor ute vid Hellasgården! Det blev bara två små rundor a 1200 meter. Men rundan innehöll både backar, lite spår, djup snö och snöbelagd gångväg så jag fick ivf testa på de flesta “stilarna” i min egen tolkning. Oj vad mkt svårare det är att skate:a med längdskidor än med slalomskidor… Speciellt när det bara är 1 cm tjock snö över asfalt så stavarna inte direkt går att fuska sig fram med. 😀 Barnen och sambon var med och åkte pulka i en närliggande backe och blev lite kalla så det fick räcka med mina små testrundor.

Det gav definitivt mersmak och jag längtar verkligen till nästa gång jag ska köra igen! 

Image

På kvällen var det sedan dags för lite längre intervaller som min löpguru Ida (Alla kan träna) tyckte att jag skulle testa. Upplägget var att köra 6 st intervaller a 1200 meter (spokey med tanke på min skidrunda tidigare på dagen) i ett tempo som var strax under mjölksyranivå. Eftersom jag bara varit igång med löpningen i ca 2 veckor efter min ca 5 veckors långa löpvila så fick jag antalet intervaller reviderade till 4 st. (phu tänkte jag då). Jag räknade ut att intervallerna skulle vara ungefär 5 min och 40 sekunder långa. Det visade sig sedan bli lite längre än 1200 meter. Ca 1235 meter mer bestämt då jag höll ett högre tempo än beräknat. Om vi nu ska lita på GPS:en. Det kändes riktigt bra i benen och det var en härligt vindstilla kväll. Jag passerade en nattklubb under Liljeholmsbron 4 ggr. De måste tyckt att jag var lite knäpp som var ute och sprang sent en lördagkväll i mitten på januari, men jag fick lite hejarop av dem ivf! Det kändes som min grej, att springa så där pass långa intervaller. För det går ju inte att spurta utan det handlar om att vara uthållig, hålla rätt tempo och om pannben. Och pannbenet har jag oftast med mig när det gäller löpning. Men jag kunde nog också pressat mig lite lite mer. Men för att vara första gången på dessa intervaller så är jag väldigt nöjd! Lagom trött i kroppen efteråt. Nästa gång blir det 6 omgångar i förhoppningsvis samma tempo.

image (17)
På väg ut på stan.

This entry was posted in Intervaller, Längdskidor, Löpning and tagged , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Skidpremiär & löpintervaller!

  1. Härligt jobbat med intervallerna och HÄRLIGT med skidåkningen! Jag blir så ruggigt sugen! Tyvärr är skidorna i Borlänge.. hm… får dem helgen v.5 om jag inte trollar med dem hem från Sälen i helgen. Fast samtidigt är jag inte hemma i Sthlm en helg nu på säkert en månad och kvällsåkningen lockar ju aningen mindre ändå.
    Kram

Leave a Reply

