Sashimi med glasnudelsallad

Jag har länge tänkt att jag skulle köpa salmalax (sashimilax) som de har på vår fantastiska Icabutik vid Liljeholmstorget (kan vara Sveriges bästa men också den mest välbesökta mataffären på fredagar och lördagar…). De har allt i princip. Älskar att gå runt och titta på allt… I veckan blev det äntligen av att jag köpte den där laxen och jag började funderade på vad vi skulle äta till…. Det fick bli en glasnudelsallad som vi brukar göra ibland.

Var receptet på glasnudelsalladen kommer ifrån från början kan jag inte komma ihåg då det är ett hopkok från vietnamesiska sommarrullar, glasnudelsallad jag ätit på restaurang och flera recept från nätet. Så jag tar på mig äran att jag tagit fram receptet själv. 🙂

För 2 personer

Börja med dippsåsen (Utgick från detta recept). 

0,5 dl japansk soja
0.25 dl olivolja
1 msk risvinäger
1 msk sesamolja
1 msk flytande honung
1 pressad lime
1 halv hackad röd chili
1 hackad vitlöksklyfta
1 msk riven ingefära

Blanda och låt stå i kylen minst 30 min

Salladen – 

Riv 2 morötter grovt
Strimla en tredjedels purjolök
Finhacka en halv röd chili
Bryt ned någon krispig sallad i mindre bitar
Skala några nävar räkor och dela räkstjärten på längden
Riv i en kruka koriander
Hacka en näve jordnötter och cashewnötter grovt
Bered ett halvt paket glasnudlar – klipp ner i ngt mindre bitar

Blanda

Skiva laxen i tunna skivor, garnera med sesamfrön.

Ät! (Doppa laxen i dippsåsen, såsen kan även hällas på salladen efter servering om man vill)

Image

Så otroligt gott, jag skulle lätt kunna äta detta ett par ggr i veckan!  (när bilden togs så hade jag inte hunnit blanda i räkorna ännu)

PS – Barnen åt hemmagjord pizza… de tittade lite skeptiskt på fisken och treåringen smakade faktiskt men spottade sedan ut…

 

 

 

 

 

This entry was posted in Löpning, Middag, Recept and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Sashimi med glasnudelsallad

  1. Karin st says:

    Det ser ut som mat helt i min smak. Imponerad att ni hann med att göra hemgjord pizza också.

  2. Pingback: Tjejkväll med kvalitet | Lisa & livet från den ljusa sidan

Leave a Reply

