Perfekt löparväder och klädval vid kallare temperturer

Igår på lunchen så var det verkligen helt perfekt löparväder (enligt mig): nysnö,  ca 5 minusgrader, nästan vindstilla och strålande sol. Ett par timmar innan så snöade det från sidan, men lagom till kl 11 när jag skulle ut så slutade det snöa och solen tittade fram! 

Image

 

Och som flera av (tränings)bloggarna jag följer (Alla Kan TränaLofsanDinkelhoppare) så tänkte jag skriva ner vad jag brukar ha på mig vid löpning och minusgrader. För mig beror det lite på vilken typ av pass det är. Om det handlar om ett långsamt långpass så krävs lite mer kläder och vid ett kortare intervallpass lite mindre (färre?).

Förra säsongen så klarade jag mig med mina vanliga löpartights, ett par träingsshorts över och skidsockor. Men i år så slog jag till och köpte ett par “flossade” löparbyxor från HM. Prisvärda får jag säga! Jag kör även nu med shorts över då jag inte fått ändan ur och köpt något mer värmande att ha under byxorna. Jag skulle säga att jag är ganska varm av mig. Kan ofta gå i linne på jobbet när andra sitter och huttrar i långärmat. 

Så i minus fem och lite blåst så har jag följande:

Underbyxor och SportBH i funktionsmaterial (skulle önska ett par varmare trosor…)
Merinounderställströja
Ibland T-shirt i funktionsmaterial över understället (beror på typ av pass och hur mkt det blåser)
Tunt fodrad löparjacka (flossad och vindskyddad fram) – Crafts Storm jacket. 
Lätt fodrade Löparvantar (från Craft)
Tunn mössa i funktionsmaterial (blir ibland på gränsen till för varmt om det inte blåser men då kan man lätt ta av den och hålla den i handen)
Buff runt halsen
Flossade Löparbyxor
Skidsockor (ska köpa bättre vinterlöparstrumpor…)
Shorts
Vinterskorlöparskor med dubbar (det är ofta rätt halt i mitt närmsta spår med en del backar så då är det guld med dubbar tycker jag) Skorna är vindtäta och ngt varmare än vanliga löparskor
Reflexväst om det är mörkt!

Image

 

 

 

 

 

 

This entry was posted in Löpning and tagged , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Perfekt löparväder och klädval vid kallare temperturer

  1. Linda says:

    Förstår att du trivs med dina Icebugs. Jag körde viken runt idag (med broddar) och på vissa ställen var det som att springa på en glaciär. 🙂

  2. Förvånad says:

    Varmare trosor? Har tänkt i samma banor, och köpte faktiskt idag ett par trosor i merinoull från Icebreaker. De skall testas imorgon.

Leave a Reply

