Bergamott

Lite OT men… inom den ekologiska sfären ivf.

Det här kära vänner… är en Bergamottfrukt! Det var ngt vi först trodde var citroner med lite annorlunda form i vår låda med ekologiska frukt och grönsaker från Årstiderna. Men efter att ha läst igenom listan med vad lådan skulle innehålla så såg jag att det enda som fanns kvar var Bergamott! Är Bergamott ngt ätbart var min första tanke. Jag har sedan länge haft koll på att mitt favrotithe; Earl Grey (obs på lösvikt och gärna av bra kvalitet), innehåll bergamottolja, men jag har på ngt sätt föreställt mig att det kommer från ett berg!? För att the växer i bergsluttningar kanske? Oklart varför. Ev har jag tänkt ngn växt på ett berg. Både jag och sambon är i ngn slags chock här hemma! 😉 

Oklart vad det går att göra med den förutom att utvinna olja ur skalet och använda till the eller snus… Jo koka marmelad! Precis min grej att ha på mackan! 😉 Men jag ska nog klura ut ngt att använda den till. Ngn annan som någonsin använt sig av denna frukt? 

Image

 

 

 

 

This entry was posted in Löpning and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

