Fotträning

Jag var hos sjukgymnast i förra veckan för att kolla in mina hälar. De ömmar som sagt, men inget som direkt hindrar mig från träning, men jag vill ändå försöka göra ngt åt det. Sjukgymnasten berättade att jag hade ngt hopsjunkna fotvalv och troligtvis någon lightvariant av plantar fasciitis (hälsporre). Men eftersom det inte gjorde ont när hon tryckte och klämde på foten så tyckte  hon nog inte att det var så allvarligt. Hon tyckte ivf att jag skulle skaffa inlägg pga av fotvalven, köra fotmassage med liten boll under foten, samt träna upp styrkan i fötterna. Så sagt och gjort, tid för att testa inlägg har jag imorgon och ikväll så testade jag igenom alla övningarna i mitt fotstyrkeprogram. Det var inga direkt pulshöjare om jag säger så…  På bilderna visar jag tre av de åtta övningarna jag fick. Bra även i förebyggande syfte!Image

 

1. Krama ihop trasan, lyft och släpp. 

2. Ha en spänd gumminsodd mellan stortårna och dra stortårna bort från varandra utan att röra på övriga tår… (lättare sagt än gjort)

3. Ha stortån i golvet, lyft övriga tår så högt du kan, håll kvar en stund och sänk sedan.

Gör varje övning tills du blir trött i foten, byt fot. 

Jag har vilat från löpningen i ca 1.5 vecka nu och det känns lite bättre i hälarna. Så med dessa övningar, bra inlägg och lite till vila så ska nog fötterna vara redo för vinterlöpning! 

 

 

This entry was posted in Löpning and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Fotträning

Leave a Reply

