Hälen?

Hur går det med hälen är det säkert många som undrar! 😉 Jag skrev lite om min eventuella hälstämpling här. Jag har inga direkta problem från min löpning, men har tidigare haft ont i mitt ena knä och har sedan lång tid tillbaka varit ganska öm under hälarna. Inte så att det gör så ont, men det är ngt som inte känns helt bra. Och kan jag göra ngt bättre så så vill jag gärna göra det. Benen ska ju helst hålla resten av livet.

Efter mitt backpass förra veckan så filmade Linda mig och jag har tittat och tittat på klippet i slowmotionen och det ser verkligen ut som en klockrent häl ner i backen. Detta är säkert ngt jag kan jobba med på olika sätt. Input från flera håll säger att en starkare bål kan hjälpa. Så det kommer bli mer bålfokus!

hälen

Senare denna vecka ska jag till en sjukgymnast för att kolla upp om det kan vara begynnande hälsporre eller uttrampad hälkudde. Båda åkommorna verkar populära bland löpare…

This entry was posted in Löpning, Löpteknik and tagged , , , . Bookmark the permalink.

6 Responses to Hälen?

  1. Va bra att filma sig så man får kika på sin teknik lite bättre! 🙂

  2. Pingback: Skosulan.com | Det är hälen som är boven

  3. Staffan says:

    Hej! Trevlig blogg, jag hittade hit från Skosulan.com!

    Ja, du översträcker lite grann och sätter i hälen, vilket varken är ovanligt eller fel men har du besvär kan det vara lönt att jobba lite på att springa med ett kortare löpsteg, trippa fram. Du behöver absolut inte fokusera på att landa på framfoten aktivt, då spänner du bara fotleden vilket är negativt, en mera mittfota landning sker automatiskt om steget är kortare/frekvensen högre.
    Ett tips är att kolla din stegfrekvens idag, räkna antalet fotsättningar med ena foten under en minut och multiplicera med två, känns en minut räkna under 30 sekunder och multiplicera med fyra. Siffran 180 steg i minuten nämns ofta, det är inget heligt tal men många motionärer tjänar på att höja sin stegfrekvens några %.

    Ett bra och enkelt tips är att ha en vanlig digital klocka/pulsklocka som visar sekunder och räkna i en takt av 1-2-3 på varje sekund och sedan försöka sätta i fötterna i den takten, det ger 180 steg i minuten och kan kännas väldigt ovant och konstigt i början om stegfrekvensen är låg.

    Det tar tid att nöta in ny teknik och det involverar inte bara benen. Höften ska orka orka också. Termen “hög höft” hörs ofta och det är lite svårt att veta vad det betyder tycker jag. Lättare då att tänka på att få upp svanskotan och spänna rumpan, då kopplar du in höften på ett annat sätt och får ett bättre driv och en bättre hållning. Bakåtlutad är ingen fördel, hellre lätt framåtlutad hela vägen från vristen men det ställer krav på bålstyrka, eftersträva en stolt rak hållning med avslappnade axlar och när du väl får till ett kortare steg, var beredd i början på att det kommer ta extra på vaderna. Öva öva öva. Jag gjorde själv den här “resan” 2009 efter att ha haft ganska mycket besvär med löparknä och benhinneinflammation de första två åren jag sprang regelbundet.
    Lycka till! Mvh/Staffan

  4. Hoppas du hittar problem och lösning på det. Aldrig kul när något krånglar.. 😦

    Jag bråkar själv med en krånglande fot. “Problemet” började i hälsenan och flyttade sedan till undersida fot/hålfot. Troligtvis en överansträngning.
    Sedan var jag även hos naprapat för första gången på 1,5 år och blev “knäckt” och “dragen” i så nu hoppas jag att min fot är ok.
    Först ska bara förkylningen släppa…. 🙂

    • Sara says:

      Aj då, hoppas foten läker bra! Jag har inga stora problem, men det ömmar lite och jag känner efter ganska mkt för att kunna förebygga… 🙂

      Krya på dig!

Leave a Reply

