Ekologiskt eller inte?

I en av de facebookgrupper jag är med i så har vi haft en diskussionstråd som handlar om ekologisk mat. Det är väl ingen som direkt varit emot ekologisk mat, men frågor som om en kan lita på att ngt en handlar som är kravmärkt verkligen är ekolgiskt samt att ekologisk mat bara är en stockholmstrend har kommit upp. Många tycker att det är lite för dyrt att alltid välja den ekologiska produkten före den icke ekologiska produkten osv.

Jag tycker att detta ämne är intressant att diskutera. Själv har jag svårt att för min egen del hitta en “good enough”-nivå. Min grundläggande tänka kring detta är att det jag inte betalar idag kommer jag att få betala i framtiden. Kanske genom att jag eller mina barn drabbas av allergier eller andra sjukdomar pga av allt onödigt vi får i oss eller genom vetskapen att mina inköp tär på jordens resurser och drabbar kanske inte mig men andra människor. Nu är det tyvärr så att alla varor inte finns som ekologiska och än så länge har jag inte gått så långt så att jag bara äter sånt som finns som ekologiskt. Men det känns extra bra i magen de dagar jag vet att hela middagen är ekologisk. Pannkaka tex – väldigt enkelt att få till helt KRAV-märkt. 🙂 Jag brukar också i mina val av matvaror titta på varifrån produkten kommer och ja givetvis läser jag igenom innehållsförteckningen men det är också ett annat ämne. 

Jag har ivf valt att lita på de mest kända miljömärkningarna vi har så som KRAV, Svanenmärkt, Bra miljöval, Ekologiskt EU-jordbruk.

 ImageImageImageImage

 

Om det bara står “Ekologisk XXX XX” så brukar jag dra öronen åt mig, är det en produkt jag är intresserad av så brukar jag läsa på om det företaget och ta reda på det som går och därefter skaffa mig en uppfattning om jag vill lita på deras produkter eller inte. Ett exempel är Årstiderna som vi prenumererar på ekologiskt frukt och grönt ifrån. Alla varor från dem är inte märkta med någon av ovanstående loggor, men jag har valt att lita på dem ändå. En fördel är också att vi får hem grönskar vi kanske inte hade handlat hem och att de till stor del följer årstiderna och levererar grönsaker och frukt som är aktuella för säsongen. De har förövrigt en riktigt bra app till telefonen där en lätt kan avbeställa eller lägga till lådor till nästa vecka. 

Jag har några produkter, som jag om de ekologiska är slut på hyllan, låter bli att handla. Och det är ägg, bananer & kaffe (det sistnämnda är jag dock ingen storkonsument av men ändå). Och att handla icke kravmärkt mjölk ger mig nästan samma obehagskänsla som om ngn skulle tvinga mig att gå in och köpa cigg. 

Image

Jag gissar att bilden ovan säger mer än 1000 ord. Och för er som inte sett dokumentären “Bananas” – se den!

MEST BESPRUTADE LIVSMEDEL

Enligt Enviromental Working Group är dessa de mest besprutade livsmedlen. 

1. Äpplen* 
2. Selleri
3. Paprika
4. Persikor
5. Jordgubbar
6. Nektariner
7. Vindruvor (vin, russin)
8. Spenat
9. Sallad
10. Potatis*

* Väljer man svenskodlat så blir ordningen en liten annan. Då är ligger potatis i topp och äpplen inte alls så farligt besprutade. Listan har jag kopierat från Kurera

Så tänk på det nästa gång ni köper svensk potatis! Fler och fler butiker börjar få in KRAV-märkt potatis i lösvikt. Färska kravmärkta jordgubbar är inte lätt att få tag på i vanliga butiker. Frysta finns det året om, men då har vi den där transportfrågan som kommer in eftersom de jordgubbarna inte är från Sverige. 

Sedan finns det ju så mkt annat kring miljöfrågor; klädtillverkning, transporter, plastbergen som flyter runt i havet & elektronikskrotet som vi skickar till Afrika. Men det får jag skriva om i ngt annat inlägg. 🙂 

Vilka varor prioriterar du att handla kravmärkt? 

Ett tips – Följ https://www.facebook.com/Matfusket på facebook. De har just nu en ekoutmaning där de kommer med konkreta och enkla tips på vad du kan göra. Ett steg i taget mot en bättre framtid! 

 

This entry was posted in Ekologiskt, Mat, Rädda maten and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Ekologiskt eller inte?

  1. Therese says:

    Vi prioriterar: kaffe, ägg, bananer och vindruvor – alltid ekologiskt! Bra inlägg!

    SV: TACK! Ja det är så himla segt det här med lunginflammation och måste helt ändra om mina mål för december… Hade lunginflammation i våras och förra våren… så det känns väldigt trist nu… Men har ju Lofsanhelg att se fram emot här i Karlstad 🙂

Leave a Reply

