Ekologiskt?

Jag äter en hel del bär. Godast är det såklart att plocka själv och frysa in, men nu när vi inte har torpet längre så är tillgången på färska hallon sådär… Blåbär brukar jag plocka. Men det räcker ju sällan mer än ngn vecka med lite tur.

Om det finns så brukar jag välja ekologiska bär. Blåbären är dessutom plockade i Sverige. Men en konstig sak; paketet med blåbär och hallon är billigare per kg än paketet med bara hallon eller bara blåbär. Jag har inte analyserat det så mkt förrän jag idag upptäckte att det stod att bären är förpackade i Polen. Blåbären är alltså körda från Sverige till Polen för att där blandas med Hallon som är plockade i Serbien… Jag vet inte, men jag får inte ihop hur detta kan vara ekologiskt? Att transportera svenska blåbär till Polen och sedan frakta tillbaka dem? Tyvärr har jag ingen förpackning med bara blåbär hemma just nu, men ska kolla nästa gång jag är i affären. Men tror inte det står packade i Polen där för då hade jag nog reagerat. Jag tänkte också kontakta bärföretaget och fråga att min tolkning av det som står på förpackningen stämmer.

20131021-212229.jpg

This entry was posted in Mat, Rädda maten and tagged , , , . Bookmark the permalink.

6 Responses to Ekologiskt?

  1. Linda says:

    Jag har Polaricas blåbär hemma och på den förpackningen står det att de är plockade i Sverige och förpackade i Polen.

  2. Sophia says:

    Men ekologiskt har väl bara med odlingsättet att göra, vad man får använda för bekämpningsmedel etc. Det säger inget om näringsvärde eller transportsätt. Är jag ganska säker på:)

    • Sara says:

      Jag vet Sophia! Men ändå. Känns inte helt okej ändå. Jag tror många ser Krav och tänker = ekologiskt ur ett helhetsperspektiv.

      • Sophia says:

        Men jag tror generellt att folk blir lurade på ekologiskt, för det är inte alltid bäst för naturen/människan eller de som arbetar med det. Allting faller ju på hallonen i detta fall, eller hur? Om jag inte har fel så är det inte heller alltid mer näringsrikt i ekologiskt. Jag tror att många inte har koll och gör felaktiga val.

Leave a Reply

