PT-timme med Lofsan

I somras fick jag ett mail med bild på en korg med ett grattiskort och ett par flaskor duschgel.

bild (2)

Gissa om jag blev glad när jag förstod att jag hade vunnit en PT-timme med Lovisa “Lofsan” i den här tävlingen! Eftersom Lovisa var på resande fot och så även jag under sommaren och att jag sedan hade ett par lopp inplanerade så tog det ett tag innan vi fick till en tid. Men i torsdags var det dags! Lite nervös var jag allt, men mest av allt förväntansfull. Vad skulle hon hitta på?

Jag har tränat flera cirkelpass för henne, varit på ett par workshops som hon haft samt sprungit några gånger med henne så hon har ju lite koll på vad jag går för. Jag hade tänkt lite på vad jag själv kände att jag behövde hjälp med och ju mer jag tänkte desto mer saker kom jag på. Men en sak som jag tyckte kändes viktigt var core, hållningen och att jag är lite ojämnt stark mellan höger/vänster sida. Och som om Lovisa kunde läsa mina tankar så var det exakt de sakerna vi fokuserade på. Det var mestadels baksida vi jobbade med och nästan alla övningar utfördes med ett ben i luften… Mot slutet av passet hade jag kramp lite överallt. Men oj vad kul och givande det var! Det går inte att jämföra med ngn annan PT jag träffat. Nu har jag bara träffat ett par olika PT på Sats och inte direkt testat mig fram utan bara kört några ggr med ngn för att jag fått ett par timmar i födelsedagspresent eller att det ingått när jag förnyat mitt kort. För motivationen att träna behöver jag ingen PT, utan mer någon som kan se vad jag ska göra för att komma ett steg längre, pusha mig lite hårdare än om jag kört ensam. Och såklart finslipning på teknik i en del övningar. Det hela gav definitivt mersmak! 🙂

Det här var övningarna jag fick göra:

1.Sittade enarmsrodd i cablecross, roterande kring ryggraden.
2.Enbenssmarklyft med en kettlebell i motsatt arm.
3.Enbenssmarklyft med skivstång.
4.Enbenssmarklyft med smithmaskinen.
5.Pistols – enbensknäböj varvat med korsande utfall bakåt.
6.TRX – Enbensböj med upphopp och rodd.
7.”Flygplanet” i TRX:en.

Och oj vilken träningsvärk jag fick, främst i övre delen av rumpan. Jag har nog inte kommit åt musklerna där sedan jag var gravid första gången… Men Lovisa visste precis hur hon skulle aktivera dem! 🙂 När den värsta träningsvärken lagt sig där så känner jag av lite baksida lår, bålen, framtida lår och även skulderbladen samt underarmarna.

Jag fick också några mer generella tips. Att jag kan minska lite på pulsbaserade styrketräningen och köra med mer tunga vikter. Också ngt jag själv tänkt men inte riktigt kommit mig för. Kör då och då med lite tyngre vikter men inte kontinuerligt. Nu ska jag köra detta pass en gång varannan vecka. I övrigt kommer jag köra på ungefär som vanligt. Nu när det är mörkt på kvällarna så ser jag till att ta många av löppassen på dagtid. Och så kommer jag nog köra styrka mer på kvällen när det inte är lika mkt folk på mitt lilla gym så att jag kan köra passet rakt igenom utan att behöva stå och vänta för mkt. Det ska bli spännande att se hur många gånger det kommer krävas för att jag ska få till tekniken på de där enbensmarklyften…

När min mobiltelefon är tillbaka från verkstaden och jag testat passet en gång till så kanske jag kan lyckas lägga upp ett par bilder på övningarna också.

Stort stort tack Lovisa för en mkt värdefull timme! image (7)
Jag fokuserade till 100% på passet och tog inga kort under den tiden. Så här kommer ett par bilder som jag tog innan och efter passet. Alla bilder från Rosa Skrot

This entry was posted in Gym and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

