Lidingöloppet 15 km!

Vilken härlig dag jag har haft idag! Flera utmaningar stod framför mig. Att åka till ett lopp helt själv,  lämna in väskor mm, springa i “terräng” och att se till att få en positiv upplevelse. Jag har ju varit lite bortskämd med att haft med min hejjarklack (barnen + sambo) alt kollegor som kunnat vakta väskor mm. Men nu var jag “all by my self”. Och det gick ju bra det också. På Lidingöloppet så har det en grym funktion, där man kan lämna in sina överdragskläder i startfållan och så kan man plocka ut dem vid målgången. De fraktas dit!

Jag hade innan hört lite lösa rykten om silvermedalj på Lidingöloppet men inte riktigt satt mig in i vad det innebar. Igår hörde jag från en bekant som också skulle springa att under 1.15 kan man som tjej sikta på för då får man en silvermedalj… Aha tänkte jag, det måste jag ju satsa på! Det innebar att hålla tempo på max 5 min per km. Det kändes ändå rätt överkomligt även om jag inte alls visste hur mkt backar det var.

Jag hade sedan tidigare bestämt några saker: Jag skulle inte fokusera så mkt på min puls/gpsklocka under loppet, jag skulle ta det lugnt i starten, jag skulle dricka lite vid vätskestationera, jag skulle inte ta i så mkt uppför utan desto mer nedför, jag ville kunna spurta lite på slutet och jag skulle för första gången på länge under ett lopp köra med musik. Tänkte att det skulle passa bra med alla backar och det ngt lägre tempot. Eftersom min gamla telefonhållare inte riktigt håller måttet längre (svetten tränger igenom och gör telefonen fuktig) så fick jag möjligheten att pröva en ny telefonhållare!   Recension får komma i ett annat inlägg. Den fungerade ivf mkt bra. Dessutom köpte jag ett par nya hörlurar med volymkontroll så att jag kunde styra det enkelt under loppet.

Benen kändes pigga under uppvärmningen och jag kände mig ganska lugn. Det var skönt att inte ha ngn press på sig med ngn gammal tid att slå. Det kunde bara bli personbästa oavsett. 🙂

När startskottet gick så sprang jag iväg i lugnt tempo. Jag ville inte återuppleva Tjejmilen igen där jag låg på 3.54 första km… ganska snart insåg jag att jag ändå inte kunde springa så mkt fortare pga av den täta folkmassan. Det var bara att acceptera farten och så gjorde jag då och då ett ryck för att komma förbi. Vid ungefär 3.5 km så började det bli lite glesare och efter det kunde jag springa på som jag ville.

Och taktiken med backarna fungerade riktigt bra. Jag tog det lugnt uppför, gick tom ett par steg i några av de korta och brantaste backarna. Jag blev då omsprungen av några som jag sedan lätt sprang förbi i nedförsbacken efteråt. Backigt var det som sagt, även om jag hört att 15 km är mindre backigt än 30 så gjorde det stor påverkan på tempot. Det kändes ovant att inte ligga på gränsen till max hela tiden, men väldigt skönt! Jag hade inte kunnat springa så mkt snabbare och orkat hela vägen in i mål. Hur gick det med klockan då? Jo den tittade jag på en del, men inte lika mkt och jag kollade mestadels bara puls och avverkad sträcka. På Tjejmilen så började jag redan vid 2 km att fundera på vad jag skulle hitta på för anledningar till att bryta men så kände jag inte en enda gång i dag. Däremot började jag tappa ganska mkt energi runt 8-9 km. Jag stannade till snabbt vid de tre vätskestationerna och vek ihop muggen så att det blev som en pip som jag fått tips om. Sista 2 km så var det plant och en del lätt lutning utför. Passade mig perfekt, jag spurtade på och sista km höll jag ett tempo på 4:05.

Klockan stannade på 1.11.52 och jag fick därmed den där silvermedaljen! Tjoho. Alla mål uppfyllda får jag väl konstatera! Jag känner mig återigen sugen på framtida lopp vilket jag inte gjorde efter Tjejmilen (ett himla tjat om det där loppet, nu har jag lämnat det bakom mig!)

Tyvärr inga fotografer med idag så det blir lite suddiga bilder som jag tagit på mig själv…

20130928-205745.jpgSilvermedaljen, klockan (Garmin 610) , Telenfohållare från Lifeproof, soligt! 

This entry was posted in Löpning, Lopp and tagged , , , . Bookmark the permalink.

5 Responses to Lidingöloppet 15 km!

  1. Therese says:

    Grattis till en jättebra tid och prestation idag!!! Bra inspiration för mej som ska dit och springa i morgon 🙂

  2. Vilken härlig upplevelse av ett lopp – fantastiskt! Grattis till det och grattis till en riktigt fin tid!

  3. Pingback: Göteborgsvarvet | SpringSara

Leave a Reply

