Soppa – Grön ärtsoppa

Vi brukar inte köra ngt direkt matschema men har ändå lite ramar vi brukar hålla oss till på vardagarna för att det ska bli lite lättare att bestämma vad vi ska äta för middag.

Måndagar – Soppa
Tisdagar – Fisk
Onsdagar – Köttfärs/Quornsfärs/Kycklingfärs/mixade bönor (skulle kunna vara falafel eller pasta med köttfärssås tex)
Torsdagar- Pannkaka (Barnens favoritdag)
Fred-Sönd – fritt fram 🙂

Det som är bra med soppa är att man kan slänga i nästan vad som helst. Vi mixar alltid soppan innan servering, så man kan lätt slänga i lite brocooli på slutet eller vad det nu kan vara för grönsak man har hemma. Soppa är också ganska snabblagat och billigt (beroende på vad man har för tillbehör då)

Barnen har gått i omgångar att gilla soppor. Just nu är det Tyra (2-åringen) som äter soppa medan Albin (5-åringen) tar en eller två skedar vad det än är för soppa. Han äter annars mycket, men verkar just nu inte vara i en soppfas… Ofta önskar han en soppa till nästa vecka men när man då gör den måndagen efter, så passar inte det ändå. Vi har löst det lite genom att ha olika tillbehör till så att barnen (och vi) kan äta sig(oss) mätta utan att äta så mkt soppa. För mig räcker det inte med att bara äta en soppa. Om det nu inte är mer av karaktären grytsoppa, men vi gör alltid släta soppor då det är det som barnen äter…

Bra tillbehör tycker jag är: kokta ägg, cashewnötter, bönor, ost (feta, haloumi, mozzarella), stekt bacon (vi kör kalkonbacon), pasta, pumpafrön, brödbitar.

Jag har lagt upp recept på Linssoppa innan och här kommer ett recept på en ännu mer snabblagad soppa.

Grön ärtsoppa!

IMG_0415[1]

Till 2 vuxna och 2 barn
1 påse frysta gröna ärtor. (ca 500 gram)
2 gula lökar
5 dl vatten
1 dl cashewnötter
1 grönsaksbuljongtärning.

Hacka löken grovt.
Stek löken i olja i en kastrull tills den börjar bli genomskinlig.
Häll på ärtorna och vattnet så att det precis täcker ärtorna.
Släng i buljongtärningen.
Låt koka ett par minuter.
Släng i cashewnötterna.
Mixa

Servera med valfria tillbehör. Vi hade rökt lax, stekt haloumi, cashewnötter, pumpafrön och valnötsbröd som vi doppade i olivolja.

Advertisements
This entry was posted in Barnen, Ekologiskt, Recept, Vegetariskt and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s