Hur länge håller en löparsko?

I sportbutiker som säljer löparskor så säger säljarna att man bör byta sko minst vart annat år eller efter ett visst antal mil (brukar variera lite). Jag har ofta följt dessa råd men ibland har det hänt att det gått längre tid som tex när jag var gravid och inte sprang lika mkt. Men vad jag vet så finns det ingen forskning som styrker att det skulle minska skaderisken om man följer dessa råd. Det är mer eller mindre ngt som skotillverkarna säger för att det passar deras syfte. Dock kan jag tycka att det finns många andra skäl till att köpa nya löparskor även om inte dämpning och stöttålighet försämrats så mkt. Och det är att skorna dels blir ofräscha efter många mil med svettiga fötter i sig dels att fodret ofta brukar kunna slitas sönder. Min ena häl brukar alltid ge med sig efter ca 1 år. Även utanpå brukar de kunna slitas sönder. Ett bra tips kan vara att ha flera par skor så att skorna hinner torka ordentligt mellan löpturerna och därmed håller längre!

Intressant inlägg om skador och löparskor finns här

Kom att tänka på detta nu idag när jag läste i DN om en tysk forskare som visat att löparskorna inte får sämre dämpning efter 100 mil och att största förändringen skedde efter de första 5 milen…

20130831-231104.jpg

This entry was posted in Prylar and tagged , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Hur länge håller en löparsko?

  1. MarveW says:

    Intressant. När jag köper kängor, säger alltid försäljaren att de räcker väldigit länge. När jag säger att jag går mycket och använder dem dagligen (promenader till och från jobbet+kvällspromenader), så hävdar de att de är slittåliga. När undrar om inte min vikt kan påverka menar de fortfarande att skorna tål det. Känns så märkligt att löparskorna skulle tåla så himla mycket mindre där vi tar om funktioner som stötdämpning.

Leave a Reply

