Löpning – Variation

Det är av många anledningar bra att variera sin träning. Jag kör ganska mkt löpning (3-4 pass i veckan) Varav två av dem är intervaller och backpass. Jag är just nu inne i en period där jag kör pyramider eller varannan lång varannan kortare intervall osv. För min del är det väldigt tydligt att det är lättare mentalt att prestera bra på passet om jag gör så. I den långa backen kan jag då tänka (förutom mantrat, snabb och stark) att nästa backe är ivf lite kortare. Ett sätt att variera är också att springa på olika ställen och ibland lägga in lite extra utmaningar.

Förra veckan tog jag cykeln till Hammarbybacken och sprang upp för den 5 ggr. Jag var först inne på att “bara” göra 4 st då jag hade lite bråttom hem, men bestämde mig när jag hade kört 4 att jag minsann skulle hinna en omgång till. Om jag minns rätt så tog det ca 4 min 55 sek  att springa uppför backen. I om med detta lurade jag mig själv lite att springa sista gången två ggr. Det blir ofta så för mig. Jag tar nästan alltid i som mest på sista backen. Och om jag då efter det bestämmer mig att köra en till, ja då kan jag ju inte vara sämre den gången utan måste ta i ytterligare lite till. Det visar ju att man oftast orkar mkt mer än vad man egentligen tror… Dock hade jag nog inte orkat köra riktigt det tempot 5 ggr utan längre vila. Nu sprang jag på ganska fort ner (för att vara mig som är lite försiktig nedför annars). Det är brant så det är lite läskigt att släppa på, men bra träning för musklerna!

image (1) image (3)

Uppe på toppen!

Igår kändes därför 10 varv i min vanliga backe inte så tungt, så jag bestämde mig i mitten av passet att springa 12 vändor istället. Varannan backe lite längre (ca 1 min 45 sek) varannan backe lite kortare (ca 1 min 10 sek). Jag lurade mig själv genom att istället för att springa sista backen den korta svängen så tog jag den långa svängen. Båda gångerna sprang jag på 8 sekunder snabbare än övriga. Visst tog jag i de första vändorna, men uppenbarligen hade jag mer att ge. Så där har jag lite att jobba med. Att våga ta ut mig mer i början av passet. 

image

Illgrön tröja från Röhnisch och byxor med matchande “revär” från samma ställe. På gränsen till för varmt. Svårt när det är 17 grader! Efter ca 5 min är jag allt som oftast tokvarm! 🙂

Det börjar bli mörkare på kvällarna nu. Belysningen i skogen tändes när jag var på väg tillbaka och på mitt långpass förra helgen åkte reflexvästen på. Fullt dagsljus när jag gav mig ut men sedan var det beckmörkt när jag kom hem ca 2 timmar senare.

reflexAtt ha en relfexväst som är så här fin som den från Röhnisch gör det lite roligare att sätta på sig den, än min gamla gula väst( i herrstorlek…) På bilden ser ni också hur mitt nya vätskebälte sitter. Det är från Salomon och jag är mkt nöjd! Man klipper av midjebältet så att det passar en själv! Visserligen bara 2 st 200 ml flaskor, men det räcker bra för mina långpass. 

This entry was posted in Backintervaller, Löpning and tagged , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Löpning – Variation

  1. sophia says:

    Ska du ha ditt vätskebälte på halvmaran?

    Jag håller på o velar hur jag ska göra…

    • Sara says:

      Hej Sophia, det lutar åt det! Jag tycker att det är väldigt svårt att dricka i farten och vill inte stanna och dricka. Blir ju dock bara 400 ml totalt, men tänker att jag säkert kan haffa ngt glas på vägen också.

Leave a Reply

