Godaste gröten

Via bloggen I min lilla värld fick jag tipset om “den goda gröten”. Jag var inte sen att testa. Och oj vad god och mättande det är! Jag brukar äta den som kvällsmål eller ibland som lunch.

Recept för en lunchportion (jag brukar köra på halva mängden till kvällsmål)

2 ägg
1 dl kokosmjölk
1/2 banan (kan utelämnas)
2 msk mandelmjöl (kan utelämnas)
Kardemumma efter smak (jag har ca 0,5 tsk), alt kanel, pepparkakskryddor, vaniljpulver eller ngt annat man gillar

Värm på kokosmjölk, mosad banan och mandelmjöl i en (teflon)kastrull, knäck i äggen och rör med visp tills det blir önskad konsistens. Det går snabbt på slutet så var beredd så att den inte bli lika hård som äggröra 🙂 Jag har induktionshäll så det går väldigt snabbt att göra denna gröt. Vet att en del kör det i mikron, men jag tror det är svårare att få en bra konsistent då. Men pröva er fram!

Serveras med tex färska bär, kokoschips, frön osv.

image_1  image_2 image

 

Ett par tips – Banan kan man skiva och frysa in innan den blir brun! Kokosmjölken kan man frysa in i portionsförpackningar (jag använder sådana man köper i barnbutiker för att frysa in smakportioner till bebis i)

 

This entry was posted in Ekologiskt, Recept, Vegetariskt and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Godaste gröten

  1. Ser gott ut, trots att jag inte är mycket för gröt 🙂

  2. Linda says:

    Jag är helt såld på den här gröten. Har kört med hasselnötsmjöl och det blir riktigt gott.

Leave a Reply

