Mangosmoothie

Jag har sett en del recept som använder sig av sötpotatis och även av av kokosmjöl i smoothies. Kokosmjölet innehållet ganska en del protein och fibrer, men främst är det bra för att få till en krämig konsistens! Sötpotatisen används för att få en sötare smak på smoothien.

Jag hittade detta recept hos kungmarkatta som lät smarrigt! Det kändes som en tröskel att det skulle vara sötpotatispure i. Men en kväll så satte jag in potatisen med skal i ugnen på 200 grader och lät den bakad där tills den var genommjuk ca 1 timme. Sedan var det bara att dra av skalet och mixa och frysa in i små portionsförpackningar! Dagen efter mixade jag ihop min första sötpotatispuresmoothie! 🙂

Recept för 6 personer
1 paket frusen mango
1 burk kokosmjölk
1 dl sötpotatispuré
4 dadlar, urkärnade
1 msk limejuice
2 msk kokosmjöl
6 dl vatten

Mixa i en blender mangon tillsammans med sötpotatispurén och dadlarna tills du får en slät/grynig massa. Tillsätt kokosmjölk och lime och kör i någon minut. Tillsätt kokosmjöl och hälften av vattnet och kör i ytterligare någon minut. Späd ut smoothien med det återstående vattnet. Använd eventuellt mer eller mindre vatten efter tycke och smak. Kan förvaras i kylen i några dagar!

Konsistensen blev perfekt tyckte jag, men jag som gillar lite syrligt hade gärna haft mer lime och kanske lite hallon. Men gott var det ivf!

20130629-091454.jpg

This entry was posted in Mat, Mellanmål, Recept and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a comment