Pyramidintervall & hemmaträning

 

Idag blev det pyramidintervaller på lunchen. Det betyder att man har olika längd på intervallerna. Jag började på 4 min, vilade 1 min, sprang 3 min, vila 1 min osv ner till 1 min och sedan upp till 4 min igen. När jag började närma mig slutet så insåg jag att jag skulle ha lite extra tid över så då la jag in en sista 5-minutersintervall! Pust. Jag hade håll på både sista 4:an och 5:an. På dessa långa intervaller så kan jag hålla ca 10 sekunder snabbare tempo per km än vad jag springer max på milen.

Jag lyckades också ställa in min Garmin så att den visade aktuell varvtid och aktuell fart inom varvet. Väldigt mkt lättare att hålla reda på tiderna då! 🙂

20130627-221859.jpg

pulspyramid

I en pyramidintervall så ser pulsen ut så här 🙂 

lofsansJag fick inte riktigt nog så på kvällen körde jag Lofsans hemmatränig utan redskap. Jag la in alla övningar i appen “Ultratimer” (säg till så kan jag maila över passet). Innan du kör passet första gången, kolla igenom Lofsans film här.

 

Advertisements
This entry was posted in Hemmaträning, Intervaller, Löpning and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s