Hammarbybacken

Hur kan en så brant backe som Hammarbybackens brantaste parti, se så platt ut på bild!?

Igår var det dags för årets första (förhoppningsvis inte sista) backpass i Hammarbybacken.  Jag och ett par andra backsugna kompisar sågs kl 20 vid liften. Lovisa (Lofsan) som skulle varit med, och med allra största sannolikhet skulle ha bestämt hur vi skulle springa, fick förhinder. Så vi stod där lite rådvilla i början och visste inte vad vi skulle hitta på. Jag visste ivf att jag ville upp för hela backen. Minst en gång, men gärna fler.

Så vi körde vanlig jogguppvärmning, samt två kortare rusher upp för en del av backen och sedan var det bara att köra upp hela vägen. Vi valde att springa upp för en av de brantaste partierna. Det kändes som att jag gick upp hela vägen, men enligt mina två starka medföljare så såg det ut som att jag studsade upp. Alltid kul att höra även om det verkligen inte kändes så. Backen är lång, men framförallt väldigt brant. Vi joggade sedan ner på en lite mindre brant sträcka och sedan upp en gång till. Andra gången sprang vi på lite mer utför och där är min svaga sida. Jag vågar inte riktigt släppa på när det är så där brant. Men jag märkte stor skillnad från förra årets Hammarbypass. Då hade jag väldigt ont i musklerna dagen efter. Idag känner jag i princip ingenting i benen och jag kunde ivf släppa på lite igår.

20130626-110126.jpgGrym utsikt är det där uppe också! Spring upp och kolla vettja 🙂

Efter de två vändorna upp för hela backen det körde vi 5 st kortare vändor. Det märks så tydligt vad som är mina starka och svaga sidor. Upp för hela backen kom jag först upp. Men på de kortare sträckorna är jag chanslös. Jag är ingen sprinter om man säger så! Men det var ju ingen tävling heller. Tror vi alla blev inspirerade av varandra på olika sätt och jag ser fram emot nästa löpdate med dem!

En skillnad från förra året var att jag cyklade dit och tillbaka. Verkligen inte så långt, men ganska backigt. Förra året trodde jag att jags kulle falla död ner efter passet (vilket jag inte gjorde men…) Starka Johanna i bilden nedan, utmanade mig lite när vi sa hej då och sa att snart snart så kommer hon att springa om mig även på de längre sträckorna. Det betvivlar jag inte för hon har grymt fokus. Före hennes andra barn sprang hon 5 k på 20. 20 om jag minns rätt?

This entry was posted in Backintervaller, Löpning and tagged , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Hammarbybacken

Leave a Reply

