Blodomloppet Stockholm 10 km – The story ;)

Hur gick det då?

Planeringsmässigt så stämde allting. Jag hade sommaravslutning på barnens förskolan och efter det gick jag upp och bytte om och sprang runt lite i lägenheten för att dubbelkolla att allt var med. Shorts i väskan och dunjackan på. Svensk sommar… Jag kom till startplatsen redan två timmar innan start då mina kollegor som också skulle springa startade sitt 5kmlopp en timme före min start. Efter att de startat så började jag värma upp. Det kändes helt ok i benen eventuellt började jag värma upp 10 min för tidigt. Men jag ville ha gott om tid för att besöka “toaletten” en extra gång innan start samt hamna långt fram i startfältet. Den biten hade jag inte behövt oroa mig för. Det var inte avspärrat alls så jag hade kunnat värma upp framför starten och sedan ställt mig längst fram. Det var en del som gjorde så. Det var kö till bajjamajjorna så jag var lite crazy och sprang upp i skogen. Jag var nog ensam tjej att göra det vad jag kunde se…

Själva loppet då? Jag visste ju redan att det skulle bli så, men eftersom jag stod så långt fram så blev jag såklart omsprungen av alla snabba killar under de första 2 km. Det tog nästan knäcken på mig. De bara forsade förbi. Jag kollade min klocka hela tiden, men man kan ju inte lita blint på den. Kollade pulsen också och tyckte jag låg i underkant på den så jag försökte pressa på ännu mer. Jag springer mest på asfalt vilket jag snabbt kände inte var så bra i detta lopp. Mkt grusvägar. Och verkligen mkt grus för att vara grusvägar… inte mkt studs tillbaka… På utsidan av Djurgården är det som en mur som går parallellt med grusgången så under typ 100 meter sprang jag på den för att slippa gruset… Men det var å andra sidan en balansinsats så jag vågade inte köra all in som vissa andra gjorde. När banan vek av för 10 km så ångrade jag lite att jag inte anmält mig till 5 km… benen kändes väldigt stumma. Jag kunde inte pressa på som jag ville. Låg på en puls på ca 172 och jag vet att jag kan ligga högre på 10k. Men vid 6 km stod det två peppande funktionärer som skrek åt mig att jag var 5:e tjej (ja det var ju inte säkert att jag låg 5:a med tanke på att jag startat så långt fram men ändå) det gav en kick eftersom det kändes som att alla hade sprungit om mig redan. Jag lyckades springa om en tjej till och tog rygg på en tjej i orange tröja en bit längre fram. Efter en stund kom vi helt plötsligt in på en smal lerig/stenig stig!? Men ett träd som låg rakt över stigen. Kände lite farligt då det var väldigt trångt och jag hade en löpare precis bakom mig. Ville inte gärna få honom över mig. Efter det så kom vi till det jag hade blivit förvarnad om… ridstigen i sand. FY fn säger jag bara. Galet jobbigt för mina ben som redan var slut. Det var bara att bita ihop och jag bestämde att hålla samma takt som löparen framför mig. Efter det så sprang en kille också han i oragange tröja om mig och skrek “Kom igen nu” bara 1 km kvar, och det gjorde susen. Jag lyckades höja tempot ngt och sprang sedan i mål på 43.19 på plats 13 (senare justerad till 43.16 och plats 16). Tjejen i orange tröja var jag då nästan ikapp. En tråkig sak med detta lopp var att det var i princip noll publik. Vid målgången ca 50 meter så stod det en del, men annars var det ingenting. Önskar att det kunde vara lite mer peppning löpare i mellan på sådana lopp. Så jag tackade både funktionärerna och killen i orangea tröjan så att det skulle veta att jag uppskattade hjälpen!

Jag är dock tveksam till att loppet verkligen var 10 km. Har hört olika bud och tror att det landade på ca 9.9. Men jag är väldigt nöjd med min tid ändå, även om jag känner mig lite sur över att mina ben inte riktigt orkade pressa på. Lärdom är att jag behöver träna mer på grus…

Efter loppet kände jag mig ganska rutinerad som hade med mig ombyte till torra kläder, dunjacka och benvärmare! Det var många som frös så att de skakade efter loppet…

20130604-221838.jpg

This entry was posted in Löpning, Lopp and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

