Att inte slänga mat

Jag har som mål att ha matlåda nästan varje dag. Det kan tyckas som ett luddigt mål, men senaste månaderna har det ivf resulterat i att jag nog bara behövt köpa lunch 3-4 ggr. Bra sparknep och även ett sätt att spara tid. Eftersom jag ett par ggr i veckan tränar på lunchen så brukar jag dessa dagar äta framför datorn samt ta lite snabbare luncher övriga dagar för att få ihop mina jobbtimmar. Igår så fick vi bara en knapp portion tomatsoppa över. För ngt år sedan hade jag nog tänkt att, det var för lite mat för en lunch, ställt in det i kylskåpet för att ev äta längre fram men sedan hade soppan troligtvis fått slängas ngn vecka senare. Men inte numera!

I morse kokade jag ett extra ägg och sedan serverade jag soppan med kokt ägg, blandade bönor, cashewnötter, svarta oliver och två skivor blåbärsbröd doppat i olivolja. Dvs lite saker som ändå stod i kylen som små rester. Grymt om jag får säga det själv!

Recept på tomatsoppan

1 stor gul lök
1-2 vitlöksklyftor
2 burkar krossade tomater
2 dl vatten
1 burk kokosmjölk
1 msk grönsaksbuljong (välj utan smakförstärkare – jag använder en variant i pulverform, en msk motsvarar ungefär en buljongtärning)

Haka löken grovt, stek den i olja i kastrull.
När löken börjar bli genomskinlig häll på krossade tomater och vatten.
I med buljongen.
Låt puttra 5 min.
Häll i kokosmjölken. (Vi brukar inte använda riktigt hela burken så den kokosmjölk som blir över fryser vi in och så använder jag den när jag gör kokosmjölksgröt – recept kommer!)
Mixa med mixerstav.

Servera med vad du har hemma förslag; smulad fetaost, bönor, kokta ägghalvor, oliver, nötter, bröd.

20130514-123337.jpg
Jag har förmånen att ha jobbet på ca 5 minuters promenadavstånd, så idag gick jag hem och åt och passade på att läsa lite tidning. (Ingen träning idag heller, halsen är bättre dock!)

This entry was posted in Rädda maten and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

