Mellanmålsbar “Mellisbar”

Fick precis frågan om jag hade ett recept på “nyttiga” mellisbars. Nyttiga är en definitionsfråga, men de är ivf fria från socker (men innehåller fruktsocker) och innehåller bara naturliga råvaror. Personligen undviker jag vanligt socker och för att vara ett fullvärdigt mellis för mig så skulle jag äta ett kokt ägg till dessa.

Här är ett recept som jag använt ett par ggr. Orginalreceptet är från boken råsmart, men med Saratwist. Man kan variera innehållet men köra med samma bas på havregryn och äppeljuice.

Ingredienser:
2.5 dl havregryn
0.5 dl puffad quinoa (kan bytas mot havregryn)
1 dl koncentrerad äppeljuice
10 st ekologiska torkade aprikoser – klippta i småbitar
1 näve hackade mandlar
3 msk kokosolja (kan ersättas av rapsolja)
1 msk honung (frivilligt)

IMG_1973
Blanda alla torra igredienser. Häll sedan i juicen och oljan. Det ska bli en blöt massa, spä ev med lite vatten så att det går att “klumpa ihop”.

IMG_1975
Smörj en form med lite kokosolja/rapsolja och ha ner massan där i och tryck till den.

IMG_1976
Grädda i ugnen på 150 grader ca 30-40 min. Kakan ska inte få färg. Den ska vara mjuk och ngt fuktig när den är klar. Vänd upp och ner och dela i bitar. Ät direkt eller lägg i en låda och ställ i kylskåpet.

This entry was posted in Ekologiskt, Mat, Mellanmål, Recept and tagged , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Mellanmålsbar “Mellisbar”

  1. Aniika says:

    Tack, de där måste jag verkligen testa!

Leave a Reply

