Ett av mina favoritpass i Ultratimer!

Jag har testat ett par olika träningstimers men har fastnat för “Ultratimer“. Den är väldigt flexibel och man kan lätt sätta ihop flera övningar till ett helt pass.

Jag kör en del av min träning i tabataform. Det var Lofsan som introducerade mig till denna härligt intensiva träningsform! Man kör alltså 8 repetitioner med 20 sek aktiv och sedan 10 sek vila. Jag brukar sätta ihop ett pass i förväg i min Ultratimer så att när jag är på gymmet vet exakt vad jag ska göra!

Jag kommer inte att skriva ner steg för steg här hur man skapar en timer, för mkt är ganska självförklarande men ett par tips på vägen. 🙂 Lägg in en tabataintervall. Dvs skapa en timer med 8 repetitioner och 20 aktiv resp 10 vila. Man kan välja att ha olika ljud och färger för att lätt kunna veta var i intervallen man är! I vissa övningar har jag applåder som slutljud. 😉 Din övning kanske heter “grodhopp” sedan kan du kopiera “grodhopp” x antal ggr och sedan bara döpa om dem så behöver du inte skapa om dem från början. När du har lagt in flertalet övningar så kan du sedan välja att skapa en “Timer Group”. Dit kan du sedan dra de intervaller(övningar) du vill köra i ditt pass! Jag har gjort så att jag har vilan före första aktiva 20 sek så att jag hinner pausa och hämta nya redskap. Jag brukar se till att vara förberedd så att jag kan köra minst två övningar på raken.

20130430-212317.jpg
Här ser ni några av mina färdiga pass.

20130430-212333.jpg

Och här ett av mina favoritpass! Sista övningen “mounting climber” (typ springa i planka) är en riktig killer! Det känns så lätt första 20 sek, men sedan dör man på de sista repsen! Testa! 🙂

Om ngn är intresserad och har Ultratimer så finns det en export/importfunktion så jag kan dela detta pass! Maila mig på springsarat snabela gmail.com så kommer passet på mailen och du slipper själv sitta och mata in dessa 8 övningar i timern. 🙂

This entry was posted in Gym, Hemmaträning and tagged , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Ett av mina favoritpass i Ultratimer!

  1. Ankan says:

    Vännen du får gärna skicka till mig

Leave a Reply

