Intervallträning

För 1.5 år sedan så hängde jag på några kollegor på lunchintervaller. Efter att par ggr var jag fast. Mina resultat blev snabbt så mkt bättre!

Visst hade jag prövat på intervaller tidigare, men bara väldigt sporadiskt och aldrig när jag sprang själv. Idag fick jag med mig två kollegor på intervallträning runt Zinkens 400-metersbana. Hoppas de blir lika bitna som jag 🙂

Ett tips när man springer tillsammans är att den som springer snabbast möte upp de andra. Idag gjorde vi så att när jag sprungit ett varv så slutade de andra också att springa och så gick de mot mig och jag vände och gick till dem. På så sätt kunde vi starta tillsammans för varje nytt varv.

Så här såg min puls ut under passet:Image

En sida som jag brukar titta på ibland är denna VTOD-uträknare

Här kan man räkna ut ungefär vilket tempo man ska hålla i olika intervaller och vad jag “borde klara” en marathon på baserat på vad jag springer en viss sträcka på. MItt rekord på milen är 43.47. Det var under väldigt gynnsamma förhållanden kan man säga. Asfalt, svalt och nästan inga backar. Nu i början på säsongen är jag nog inte uppe i det tempot. Men jag använder mig ändå av den tiden för att ha ngt att utgå ifrån. Roligt att leka lite med siffrorna 🙂

This entry was posted in Intervaller, Löpning and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

