Mellis & Fika på jobbet

Jag är ett stort fan av mellis. Kokta ägg, mandlar, frukt, mellismuffins är perfekta mellis tycker jag! Håller hela dagen i väskan! Jag äter mellis både på förmiddagen och eftermiddagen.

Varje fredag har vi fika med min grupp på jobbet. Vi har ett rullande schema med vem som är ansvarig för att fixa. Oftast så äter jag mitt egna medtagna fika/mellis. Anledningen till det är att jag inte mår så bra av att äta socker så där på tom mage. Och ja inte annars heller, men det fungerar bättre om jag ätit middag och sedan tar en efterrätt Jag har vant mig av vid socker och jag tror därför jag ganska tydligt känner vad som händer i kroppen när jag väl äter socker.

Idag är det min tur att bjuda på fika och tidigare så har jag bakat vanligt fika för att inte få en massa påhopp från kollegorna 😉 Men denna gång har jag gått “all in” och kör helt sockerfritt. Jag har bakat mina mellismuffins som numera innehåller kardemumma och därför smakar lite mer som “bulle”, samt chokladbollar (Paelo Brownies) och lakritsremmar.

Chokladbollar (orginalrecept hämtat från “Träningsglädje“)

0.5 dl hasselnötssmör
1.5 dl hasselnötsmjöl (kan bytas ut mot mandelmjöl, havregryn etc)
0.5 dl kakao
6-7 dadlar
1 tsk kanel
1 tsk vaniljpulver
2 msk kaffe

Mixa med mixerstav, rulla till bollar, rulla i riven kokos. Förvara i kylskåp, men går bra att frysa in!

20130419-111331.jpg

Lakritsremmar (Orginalrecept från “Ett bättre du“)

1. Mixa 5 dl fruktpuré. (Tex – Hallon & Banan). (Pga av Hepatitlarm så kokade jag hallonen först. )
2. Blanda i lakritspulver och smaka av. Jag tog ca 3 tsk.
3. Bred purén på plåt med bakplåtspapper mha av en slickepott. Så jämnt som möjligt.
4. In i ugnen på ca 50 grader. Tiden är ungefrälig och beror på vilken värme du har och hur tjocka du har gjort dina remmar men 5-8 timmar kan det ta. När purén inte längre är kladdig i mitten så är det klart. Släpp ut fukt då och då genom att öppna ugnsluckan.
5. Skär och rulla ihop medan det fortfarande är lite varmt.

Tyvärr fick de vara inne i ugnen lite för länge (körde över natten) så de blev ganska krispiga… men jag hoppas de ska smaka ok ändå.

20130419-111340.jpg

This entry was posted in Ekologiskt, Recept and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Mellis & Fika på jobbet

  1. Clara says:

    Tack för bra tips!

  2. Pingback: Saffransskorpor | SpringSara

Leave a Reply

