Coopertest

Vi befinner oss ute i skärgården för att vårfixa lite med båten. Vädret visar sig inte från sin bästa sida. Gråmulet och duggregn. Vi bor i en stuga utan rinnande vatten som är väldigt mysig men inte optimal med småbarn. I vilket fall så kände jag att min förkylning sedan ett par dagar verkade gett med sig så jag bestämde att jag skulle ta en löptur för att känna efter. Jag var väldigt osugen, frös och visste att jag skulle behöva duscha i en snickarbod som inte är fullt uppvärmd efteråt… Men som vanligt, efter ca 500 meter kändes det helt ok och efter 1 km bestämde jag att jag på vägen tillbaka skulle köra ett Coopertest. Man ska springa 12 min så fort man kan. Sedan räknar man ut en siffra och ser hur man ligger till konditionsmässigt. När jag efter ca 20 mins jogg vände för att starta testet insåg jag att det var motvind och att jag förmodligen skulle få en uppförsbacke på slutet av de 12 minuterna…. Men men, bara att köra på ändå! Jag tycker att jag börjar få lättare och lättare att hitta ett tempo som jag ska kunna hålla en viss förutbestämd tid.

Jag lyckades enligt min Garminklocka ta mig 2850 meter trots backe och motvind. (Får dubbelkolla på kartan sedan när jag kommer hem) Det ger enligt länken ovan ett värde på 52, vilket var under kategorin “Utmärkt” tom om jag hade varit man. Nästa mål får bli att få samma betyg fast kolla i kategorin 25årig man. 😉

Testa du också! Bra sätt att mäta hur man ligger till och sedan kunna jämföra längre fram på säsongen!

20130413-171856.jpg

This entry was posted in Löpning, Test and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Coopertest

  1. Katarina says:

    Dubbelkolla värdet med andra sidor. Jag fick olika resultat beroende på om jag tittade på iForms sida och andra sidor t ex wikipedia och tabellen Ida la upp.

    Bra sprunget!

Leave a Reply

