Bakdag

Igår blev det en bakdag. Jag vabbade samt var  förkyld själv så då gäller det att passa på 🙂 Jag bakade dels ett för mig nytt recept på “Fillimpa” helt utan socker/sirap och sedan gjorde jag fröknäcke, samt mina mellismuffins.

20130411-090540.jpg

Recept Fröknäcke (Orginalrecept från Risenta)

2 dl Majsmjöl
1 dl Solroskärnor
1 dl Linfrön
0.5 dl Pumpafrön
0,5 dl Sesamfrön
1/2 dl Olivolja
2 dl Kokande vatten
0,5 msk Mortlade fänkålsfrön
Flingsalt
Blandade frön att strö över

Ugn:150 grader.

Blanda alla ingredienser utom flingsalt och extra frön. Rör samman till en gröt och klicka ut smeten på en bakplåt klädd med bakplåtspapper. Fördela smeten jämt över plåten, jag brukar trycka med en slickepott. Strö över flingsalt och extra frön. Grädda i mitten av ugnen i ca 40 minuter eller tills brödet fått fin färg. Låt kallna och bryt sedan i mindre bitar.

Recept – Blåbärsbröd – 1 bröd (Orginalreceptet från boken “Råsmart Familj”)

4 dl siktad dinkel
2 dl fullkornsdinkel
1 dl dinkel- eller rågkross
1 dl solrosfrön
1 tsk salt
3 dl youghurt
1 dl vatten
1 dl blåbär
1/2 dl raps-/olivolja
olja/fett och frön/polenta till formen

Ugn: 175 grader
Smörj och ströa en form. Blanda alla torra igredienser. Rör ner övriga igredienser och blanda ihop snabbt. I med smeten i formen. Grädda i mitten av ugnen i ca 1 timme.

This entry was posted in Bröd, Ekologiskt, Recept. Bookmark the permalink.

2 Responses to Bakdag

  1. Pingback: Att inte slänga mat | SpringSara

  2. Pingback: God sommarsallad! | SpringSara

Leave a Reply

