Distansrekord

Igår hade jag planerat ett så kallat “långpass”. Eller ivf ngt längre än min vanliga runda jag kör när jag inte kör intervaller eller backe. 12 km minst skulle det vara och jag tänkte att ett varv runt Södermalm + dit och tillbaka borde bli ca 12 km. När jag sprungit nästan hela varvet så märkte jag att benen kändes rätt pigga så jag tänkte att jag skulle ta en lite extra sväng för att verkligen vara säker på att de blev minst 12 km. Jag misstänkte också hela tiden att den mätt fel då min kmtid kändes lite väl långsam på totalen. I vilket fall förlängde jag omvägen ytterligare och när jag kom hem så visade det sig att jag sprungit ca 17.5 km på 1h 33 min!

När jag sedan läste in mitt pass från klockan till datorn så såg jag att den inte mätt första ca 800 metrarna på passet. Rätt irriterande men skönt ivf att få svart på vitt att jag hade känt rätt under passet. Jag höll  ungefär samma tempo genom hela passet men man kan se att det på två km blev ngt långsammare, men jag tror det kan bero på att det blev lite knas i div trappor osv. Ska tillägga att hela sträckan utöver dessa snurrtrappor är ganska flack.

Tillbaka till passet, hur kändes det då att springa så pass långt? Jag har sprungit max 13 .5 km förut och jag måste säga att det kändes hur bra som helst. Benen kändes lätta och jag var inte andfådd. Löparglädje!

17

This entry was posted in Långpass, Löpning. Bookmark the permalink.

4 Responses to Distansrekord

  1. Caroline says:

    Grymt Sara!
    Vänta lite tills klockan hittat satelliterna nästan gång du tänker göra något extra ordinärt.;-)

    • Sara says:

      Jo jag vet. Men det brukar kunna ta 5 min eller liknande innan den hittar i just mitt område… Och de var lite kyligt igår kväll…

Leave a Reply

