Vad är bäst?

En sak som jag bland annat kan fundera på är det här med ekologiska äpplen som är inplastade och körda med lastbil genom Europa…

Att det är mindre bekämpningsmedel jag får i mig än om jag köpt “oekologiska” svenska äpplen stämmer säkert. Men vad är bäst för miljön i stort? Just nu säljs inga svenska äpplen i min närmsta butik så då väljer jag de ekologiska, men annars hur ska jag som konsument kunna avgöra vad som är bäst?

Vi har ekologisk frukt- och grönsakslåda som ställs utanför vår dörr en gång i veckan. Där är ivf innehållet sällan eller aldrig paketerat. Och ofta så närodlat som är möjligt. Däremot körs det ju ut i separat bil.Hoppas ivf att det är det bästa alternativet just nu 🙂

This entry was posted in Löpning and tagged . Bookmark the permalink.

5 Responses to Vad är bäst?

  1. Ja, den där frågan ställer jag mig också… Om man ser till nyttighetssynpunkten så är väl de inplastade ekoäpplena bättre, men inte om man ser till miljön… Vi har också precis börjat med frukt och grönsakslåda och det är ju jättesmidigt och kul :).

    • Sara says:

      Ja gillar verkligen dessa lådor! Att det är lite säsongsbetonat och lite sånt som knappt går att hitta i en vanlig mataffär. Idag blir det tex spetskålssallad m äpple och mandel som sallad till dagens middag!

  2. Linn says:

    Det finns faktiskt ännu inga studier som kan slå fast vid att ekologiska produkter är bättre för hälsan än vanliga livsmedel – sett ur näringssynpunkt alltså.
    För miljön känns det ju tveksamt att köpa frukt som är inplastat, resursslöseri.
    En rapport från kommerskollegiet som har tittat på klimatpåverkan från transporter visar att transporterna, på det stora hela, inte har nämnvärd effekt. Tomater från soliga Spanien kan vara bättre än de växthusodlade från Sverige.

    Jg försöker dock alltid gå efter principen 1.svenskt 2. Närproducerat 3. Eko men det är även ur aspekten att svenska lantbrukare har mycket bättre odlingar ur miljösynpunkt och jag stödjer gärna svenska lantbrukare och svensk ekonomi 🙂

    Långt inlägg…. 🙂 glad påsk!!

    • Sara says:

      Tack för input! Jag tänker lite samma. I vår närmsta butik finns dock inte svenska äpplen just nu. Men inte helt lätt att välja “rätt” 🙂

  3. Pingback: Spara några slantar | SpringSara

Leave a Reply

